Mat vi åt på Gotland! (samt lite saker att se i Visby)

 Jag tänker dock pitcha alla ställen vi ÅT på på Gotland, för det var SÅ GOD MAT typ överallt! Och så tänkte jag visa lite häftiga platser vi såg i och runt Visby, eftersom de inte passar lika bra in i de andra inläggen.  


GLASSMAGASINET:

Första stället vi åt på och besökte överhuvudtaget när vi kom fram till Visby var Glassmagasinet, som låg precis vid hamnen. Där inne var flera diskar fulla med olika sorters glass i massor av olika smaker. Nu minns jag inte exakt vilka smaker vi tog, men vet att vi båda tog en choklad med chili i som var väldigt god. De andra smakerna var också goda, även om jag inte minns dem. 

JODA KÖK & BAR:

Middagen åt vi på typ samma ställe, fast några hus bort, på Joda kök & bar. Trots att vi bara tog hamburgare var det ändå otroligt gott. Tror aldrig jag ätit så krispiga hamburgare tidigare, med superfrasigt bröd och pommes med aioli. Drinken jag tog (som jag inte heller minns vad det var), var superfräsch i alla fall och passade perfekt till sommarvädret ☀

KÖRSBÄRSGÅRDEN:

Långt nere, precis i närheten av Hoburgsgubben, låg Körsbärsgården som vi fikade på när vi ändå var där nere i området. Förutom ett cafe var det även en konsthall & skulpturpark, med lite konstverk här och där ute på gården, samt en museidel man kunde gå in i. Vilket vi inte gjorde, eftersom ingen av oss är särskilt konstintresserade. Men det var trevligt fika i alla fall! 

Och här var andra kokosbollen på hela veckan. Vi gjorde en grej av att äta en kokosboll om dagen, eftersom det bara råkade bli så de första dagarna vi var där och sen kändes det synd att bryta vår streak. (Den första kokosbollen åt vi på färjan över till Gotland första dagen).


BLACK SHEEP ARMS:

Nästa ställe vi åt middag på var också i Visby. (Okej, värt att säga redan nu, ALLA ställen vi åt middag på var i Visby.) Det var Black Sheep Arms, en brittisk pub som Björn brukade hänga på när han bodde på Gotland. Så han ville gärna gå tillbaka dit. Vi åt till och med där två gånger under vår vecka på Gotland, eftersom de hade så god mat och var så mysigt.

Första kvällen tog jag en vegetarisk lasagne, och Björn tog en kyckling & guinness paj. Andra kvällen vi var där tog jag en getost & valnöt sallad, och Björn tog fish & chips, och så provade vi på saffranspannkakan till efterrätt. Pannkakan är tydligen en Gotland-grejj, så då bara måsta vi ju prova på den när vi var där. 


SURFERS:

Det ABSOLUT bästa stället matmässigt på hela Gotland var Surfers! Det påminner om Waipo i Stockholm (för de som ätit där), och är alltså asiatiska tapasrätter i mängder av olika smakkombinationer. De hade dessutom otroligt goda drinkar, och även där mängder att välja mellan. 

Jag kommer i alla fall ihåg vilka drinkar jag tog, så jag kan dela med mig av dem. Min första drink med ett gräddtäcke var Hong Bai och den bestod av vodka, ingefära, äpple, jordgubb och kokosgrädde. Min andra lilla söta drink vad Chengdou Schnaza och bestod av gin, mango, ingefära, mynta & honung.

Maten minns jag typ inte vad vi tog, men allting hade verkligen massor av smaker och var sååååå gott. Till efterrätt tog vi i alla fall en popkornsglass och en äppelpajsdrink. 


GOTLATO:

Nästa glasställe vi provade var Gotlato, som låg inne i Visby. Jag vet inte riktigt vad jag ska säga förutom att det också var jättegott, känns som mitt inlägg börjar bli lite stakigt haha.


CAFE SKOLHUSET:

Nere i Katthammarsvik, precis ovanför stranden Sandviken, stannade vi på Cafe Skolhuset för lunch. Och ytterligare en kokosboll. De höll dock precis på att stänga när vi kom, så vi tog bara varsin enchilada. Dock var detta också jättegott??? Fattar inte hur de lyckas överallt på den där ön.


KÖPMANNEN 2:

FÖRUTOM den här restaurangen. Tredje sista dagen på Gotland lyckades vi äntligen välja ett ställe med supertråkig mat. Generellt under hela resan hade jag kollat upp ställen i förväg utefter vad vi var sugna på. Men den här kvällen visste vi inte säkert så vi tänkte gå in i Visby och bara kolla runt vad vi hittade. Men vi hittade ingenting. Och efter ett tag hade vi valt ut några ställen som såg helt okej ut, och jag googlade igen på deras menyer och då hittade vi alternativ på menyn som såg intressanta ut. Så vi gick till det här stället och när vi hade satt oss ner och skulle beställa - så var flera saker bortplockade från menyn i restaurangen....... Och när vi väl valde något annat och skulle beställa - så var det saker som var slut hos restaurangen....... Vi borde typ ha packat och gått redan där, men ville ändå ge stället en chans - för det kan ju hända vart som helst...?

Men vi fick - de tråkigaste drinkarna på hela resan. Ser ut som läsk eller juice typ. Och en jättetråkig pasta och plankstek med lax. Laxen LÄT mycket roligare än vad den såg ut. För ärligt talat fattar jag inte grejen med att få mat serverat på en planka? Det är inte godare än någon annan mat? Men den här laxen skulle i alla fall ha en vitvinssås och räkor och sparris, så på menyn LÄT den mer fancy än en tråkig plankstek........ MEN.... Den var SÅ TRÅKIG. Smakade typ INGET. Björns pasta smakade åtminstone gott, men ärligt talat lagar vi själva godare pasta än så. Så BESVIKEN!

Vi lärde oss vår läxa åtminstone och kommer nog ALLTID googla ordentligt i framtiden (samt kolla google bilder - de hjälper mängder när man letar mat). Och lita aldrig på en restaurang som serverar plankstekar hur som helst. Urk.


CAFE MAFFEN:

Men bort från planksteks fiaskot i Visby, nästa dag fick vi åtminstone supergod fika på Cafe Maffen i Fårösund. Jag minns inte vad vi tog, men det var hembakat och gott! Samt en KOKOSBOLL!


TAQUERIA & TEQUILA:

Ett ställe som åtminstone hade intressant mat, jämfört med BESVIKELSEN kvällen innan, var detta ställe! Som hade tacos... och tequila! (Eller cocktails). Det var vår sista kväll i Visby, så vi såg till att förboka för att faktiskt få äta där, eftersom vi hade hört att det var gott. Och det var supergott, och mysigt, och trots allt faktiskt värt den där dåliga kvällen innan.


GUTEGLASS BAR:

Sista dagen såg vi till att faktiskt gå till Guteglass bar och äta där. Vi hade ju köpt guteglass i småburkar innan ett par gånger, eftersom de fanns som fika på massor av ställen, men inte ätit härifrån. Jag tog en glass med granskott, minns jag, och den var jätteintressant. Smakade verkligen skog typ, fast på ett gott sätt. 


MILLE LIRE:

Och sist men inte minst såg vi till att köpa med oss pizzor från Mille Lire, som skulle vara Gotlands bästa pizzeria, och vi picknikade på strandkanten i Visby. Matmässigt var det ett perfekt slut på vår Gotlandsresa. Trots att jag glömde ta med mig bestick från pizzerian, så jag fick dela upp min burrata med en kartongbit.


Och här är lite andra blandade bilder som har tagits i Visby. 


Populära inlägg i den här bloggen

DIY - Katt- & myggnätdörr

Kärleksmumskakor

Platser vi besökte på Gotland...