Platser vi besökte på Fårö

 


Vi åkte till Fårö över en dag från Fårösund, och det var alldeles lagom med tid där enligt oss. 

Bra saker att veta om Fårö är:

  • Det är större än vad det ser ut. Vår första tanke innan vi kollade upp dess storlek i Google Maps kvällen innan vi skulle dit var att "promenera runt ön". Kartan skrattade oss rakt i ansiktet när vi insåg att distanserna var lite för långa för att hinna med det på en dag.

  • Båten är gratis och går flera gånger i timmen (+ tog ca 10 minuter att åka). Nu ska ni inte ta gift på mina ord dock, då dens tider verkar variera beroende på säsong och sådant. Men ålänningen i mig fnös åt Björn när han frågade om båten kostade och om man skulle kunna gå av den under resan. "Har du aldrig åkt skärgårdsfärja förut?" frågade jag som om det vore det mest självklara i världen. Det hade han inte.

  • Det finns toaletter typ överallt. Verkligen. Överallt. Dock är alltihopa bajamajor eller utedass med läskiga spindlar och hål man är rädd att ramla ner i. Men nästan alla naturreservat och sevärdheter hade varsitt litet bås som stod ute längs vägen.  
Jag ska börja med att lägga upp en halvdålig bild av en karta över sevärdheter som fanns på Fårö Museum. Den underlättade en del när vi ville lista ut vad vi ville besöka eftersom flera sevärdheter är markerade på kartan. 


ENGELSKA KYRKOGÅRDEN:

Vi började med att åka söderut till Engelska kyrkogården som var en massgrav med engelsmän som dog i kolera under 1800-talet. Det var egentligen inte så mycket mer att se än just detta på bilden, men vägen dit var väldigt mysig så jag skulle ändå säga att det är värt det om man har lite tid över.


Bland annat såg vi fler av dessa små fårhus (tror jag det är?) längs vägen. De verkar finnas överallt på Gotland och är svåra att missa om man har ögonen med sig.


SUDERSAND STRAND:

Därefter åkte vi nordost upp mot Sudersand Strand. (Vi gjorde ett litet stopp på vägen också på Fårö Museum, och fick lära oss typ allt om Fårös historia). Hursomhelst var Sudersand en jättestor långgrund sandstrand. Barnet i mig skrek av lycka eftersom jag älskar denna sortens stränder (och det var den första långgrunda stranden vi badade vid på resan). På stranden låg också ett litet strandcafé som sålde fika, lättare mat och dryck. I närheten låg också en camping och stugby som verkade supermysigt. Skulle vi ha bott någon natt på Fårö hade jag nog valt detta område. 


ULLAHAU NATURRESERVAT:

Ungefär mittemot Sudersand låg Ullahau, som vi hittade en liten parkering till längs vägkanten. Det bestod mest av barrskog blandat med sandiga kullar. En lite annorlunda syn, då man sällan ser sanddynor med granar på. Björn gjorde som han brukar inne i skogen och klättrade upp i ett träd.

Men förutom det kan jag inte säga om det fanns så mycket mer än så att se. Vi vandrade in i skogen bara för att snart vilja vandra ut igen på grund av att det var så tungt att gå på sand. 


FÅRÖ FYR:

Fårö fyr var lite av en besvikelse dock, för vi fick bara se den på avstånd (och parkeringen kostade 30kr! Dyraste parkeringen på hela Gotlands-resan! 😱 (Jag skojar faktiskt inte, det var den dyraste parkeringen... Typ all parkering var jättebillig.))

Hursomhelst. Fyren kanske är roligare att besöka under högsäsong. Det kanske är möjligt att gå ända fram till den då, eller något. Men det var i alla fall häftigt att ha varit längst ut på östra udden av Fårö, med bara Östersjön utanför. 


 LANGHAMMAR:

Efter fyren tog vi oss hela vägen ut till nästa udde; Langhammar. Det var otroligt häftigt att stå på ett hav av grus, som sträckte sig så långt man kunde se. Att landet var väldigt platt gjorde upplevelsen ännu starkare.

Här fanns även en del raukar att se. Det var egentligen därför vi åkte dit, men vi var mer imponerade av vyn och utsikten framför raukarna. (Det säger mer om utsikten än om raukarna. De var också häftiga (på sitt sätt), lovar!)


HELGUMANNEN FISKELÄGE:

Vi fortsatte ner längs vägen och hittade av en slump en gammal fiskeby. Jag älskar denna sortens sevärdheter, där man verkligen får en känsla för kulturen och historian. Man kan verkligen stå och föreställa sig hur de drog upp sina små fiskebåtar på stranden, eller hur de bodde i den pyttelilla byn.


GAMLA HAMN (och Digerhuvud):

Därefter fortsatte vi längs kusten och åkte förbi ytterligare ett område med raukar; Digerhuvud. Dock gjorde vi bara ett snabbt stopp här då vi hade sett raukar på så många ställen på Gotland redan.

Därefter åkte vi vidare mot vårt sista stopp på Fårö; Gamla Hamn. Som var YTTERLIGARE ett område med raukar. Bara att dessa var lite större och - enligt min mening - häftigare än de tidigare. När jag tänker efter tyckte vi nog mest om det för att vi kunna klättra på raukarna...


Efter detta kände vi oss rätt klara så vi åkte hemåt mot Visby igen. Men Fårö var otroligt mysigt! Jag rekommenderar det till alla som har någon dag över på Gotland. 

Om jag skulle åkta tillbaka skulle jag nog främst återvända till Sudersand och njuta på stranden. Men förutom det skulle jag också ha velat prova creperiet som låg längs vägen upp mot Sudersand. Kutens bensin, eller Creperie Tati hette det stället. Men förutom det så gjorde vi nog allt vi kunna hitta. Men det gömmer sig säkert något litet guldkorn som vi har missat. 

Populära inlägg i den här bloggen

DIY - Katt- & myggnätdörr

Kärleksmumskakor

Platser vi besökte på Gotland...