Platser vi besökte på Gotland...

Eftersom vi ändå nyligen var på Gotland tänkte jag passa på att göra ett ordentligt inlägg om de platser vi besökte när vi var där. Jag brukar generellt alltid planera massor i förväg när jag reser, så att jag slipper söka upp intressanta platser under resans gång. Och sedan är jag en person som gärna vill upptäcka allt, allt, ALLT... som verkar intressant i alla fall.

Dock upptäckte jag innan att det var svårt att hitta information om sevärda platser, och ännu svårare att hitta vart sevärdheterna låg. Även om det ändå fanns flera artiklar och inlägg att välja mellan. Men jag är nog också lite kräsen. Jag tycker om att hitta unika saker, och tröttnar på att se samma hela tiden. Detta var nog lite svårare att uppnå på Gotland, eftersom det inte var så stort, och därmed hade ett begränsat utbud. Men jag tänkte trots allt ändå passa på att (kanske?) komplettera andra inlägg med min egen lista. Oavsett om den innehåller flera av de platser "du måste besöka på Gotland". 

Här är de platser vi besökte runt Gotland som jag har adress och bilder av. 


Sedan fanns det en hel del att se längs vägarna som inte var inplanerade i våra resor, men som var lika kul att stöta på. 

Jag gör ett eget inlägg för Fårö, eftersom det ändå var typ sin egen plats... Och jag gör nog detsamma med Visby, eller rättare sagt maten vi åt. 


HÖGKLINT:

Första stället var Högklint, som låg precis sydväst om Visby vid kusten. Det var en otroligt vacker utsiktsplats, och det var så fint med det klarblåa vattnet mot bergen som syntes under ytan.


GNISVÄRD SKEPPSSÄTTNING:

Nästa ställe var en skeppssättning, som låg i Gnisvärd längs vägen. De här fanns lite här och där på Gotland och var rätt häftiga. Jag har för mig att det här var den största, men jag kan ha fel...

Det är helt enkelt supergamla gravar, där de byggde stenar i form av ett skepp runt den begravda personen. Så i hela enorma "skeppet" låg endast en person.... Vilket känns lite sjukt med tanke på hur stor den var. 


TOFTA STRAND:

Vi tog en snabb avstickare längre söderut mot Tofta strand. En av Gotlands enorma sandstränder. Dock var det rätt kallt i vattnet när vi kom dit, så vi badade inte, utan kämpade bara oss ner till vattnet i den tjocka stranden, för att sedan kämpa oss upp igen.


GANNARVE SKEPPSSÄTTNING:

Sedan åkte vi förbi en till skeppssättning längre söderut nedanför Klintehamn. Den här var dock lite mindre än den första. 


PETES MUSEIGÅRD:

Därefter tog vi ännu en avstickare till Petes museigård. Det var typ precis vad det låter som. En liten gård som var ett museum, där man kunna gå in och kolla på hur man levde förr. Det var väldigt mysigt. Sedan fanns ett litet cafe där så vi köpte varsin glass och satt och njöt ett tag innan vi åkte vidare.


HOBURGSGUBBEN:

Nästan LÄNGST ner på Gotlands mest sydvästra udde finns Hoburgsgubben, som vi också åkte och kollade på. Han var egentligen inte så speciell enligt någon av oss, men det var häftigt att ha varit där nere i alla fall.


HOLMHÄLLAR NATURRESERVAT (och kaniner):

Österut på samma udde fanns ett raukfält. Och MASSOR med kaniner! Det var typ inga andra människor där när vi var där, men det hoppade små bruna kaniner överallt. Även om raukarna var häftiga, var kaninerna nästan roligare att se. (Jag fick tyvärr inga bilder av kaninerna dock...)


NÄRSHOLMENS FYR:

Österut från Hemse låg Närsholmens fyr som vi åkte och kollade på eftersom Björn ville se en fyr under vår tid där. Den var gulligt liten. 


SANDVIKEN:

Om man fortsatte högre norrut på östra kusten kom man till Sandviken, som låg ute på en liten utbuktning under Katthammarsvik. Ännu en till långgrund sandstrand som vi faktiskt badade vid. Vattnet var typ ljummet när vi var där, och det var jättemysigt och lugnt. (Inga folk = perfekt!)


ROMA KLOSTER:

Typ enda stället vi faktiskt stannade vid i mitten av Gotland var Roma kloster. Det var en gammal klosterruin. Det fanns några till byggnader där med olika museum, butiker och ett café. Man kunna köpa konst för enormt mycket pengar, bland annat. Och får-souvenirer.


TINGSTÄDE:

Nästa plats norrut låg också relativt i mitten av landet precis vid en sjö; Tingstäde. Det fanns en del militäranläggningar där och några museum, men de var tyvärr inte öppna när vi åkte förbi. Så vi stannade endast och tog kort på kyrkan.


ELINGHEMS & GANNS ÖDEKYRKOR:

Lite norr och nordost om Tingstäde låg två ödekyrkor en bit ifrån varandra. Den första vi åkte till var Elinghems ödekyrka. Den var lite mindre och man kunde gå upp i den. Björn klättrade även upp PÅ den. Den andra kyrkan var mycket större och när vi var där fanns det inget sätt att komma upp i den på på samma sätt som den första. Inte heller något sätt att klättra på den, till Björns besvikelse.



BLÄSE KALKBRUKSMUSEUM:

Högre norrut precis vid vattnet låg Bläse kalkbruksmuseum. Precis som massor av andra ställen var det inte öppet när vi var där, men det var lite häftigt att kolla omkring på utsidan i alla fall. Plus att det kändes som att vi BEHÖVDE besöka ett kalkbruk när vi ändå var där.


BLÅ LAGUNEN:

Ännu högre norrut ovanför sjön Bästeträsk låg badplatsen Blå Lagunen. Om jag inte minns fel var det ett gammalt kalkbrott man nu kunde bada i. Trots att det var som en liten sjö så var det ändå kallare än att bada på de långgrunda stränderna, så jag badade inte men det gjorde Björn.


BUNGEMUSEET:

Slutligen var vi också till Bungemuseet i Fårösund. Det var tre gårdar, en från 1600-talet, en från 1700-talet och en från 1800-talet, och massor med tillhörande byggnader. Det fanns även ett skolmuseum en bit bort som ingick i priset. Jag älskar typ museum som dessa så jag tyckte det var jätteroligt att gå runt och kolla och få gå in i alla hus och så. 

Men eftersom det var ett museum vill jag respektera det så jag lägger bara upp några få av alla de bilder jag tog av stället. 


Det fanns en del annat vi såg längs vägarna också, så jag lägger upp lite bilder från det. Även om vi inte har adresserna, eftersom det här var sådant vi tog avstickare till eller som fanns lite överallt.

Populära inlägg i den här bloggen

DIY - Katt- & myggnätdörr

Kärleksmumskakor